سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نعناع,خواص,طبع,طریقه مصرف,مضرات,روغن,دمنوش,شربت,چای,عرق نعناع



نعناع یا نعنا از گیاهان معطر و سبزیجات مفید و بسیار شبیه پونه است. نعناع به دلیل رایحه قوی و طعم تند و مطبوع از دیرباز در پخت و پز، صنعت داروسازی و طب سنتی به صورت نعنا تازه و خشک، عرق نعناع، روغن و چای و دمنوش نعناع استفاده می شده است.

از جمله خواص دارویی نعناع می توان به درمان تهوع، افسردگی، سردرد، گلو درد و برونشیت، اختلالات حافظه و استرس اشاره کرد. نعناع همچنین برای تسکین انواع درد و عفونت و التهاب مفید بوده و به سلامت مغز، چشم و سیستم گوارش کمک می کند. طبع نعناع گرم و خشک است.

در ادامه با پرشین استار همراه شوید تا با خواص نعناع برای سلامتی، لاغری، بارداری، پوست و مو و انواع ماسک زیبایی نعنا آشنا شویم.
خواص نعناع
خواص نعناع
خواص دارویی و فواید نعناع
1. درد عضلانی

برگ های نعناع خاصیت ضداسپاسم داشته و با شل کردن عضلات برای درمان و تسکین دردهای عضلانی مفید است.
3. بوی بد دهان

طعم و عطر نعناع تازه برای رفع بوی بد دهان مفید است. برای خوشبو کردن دهان و از بین بردن باکتری هایی که موجب بوی بد می شوند چای نعناع میل کنید.

نعناع همچنین با تحریک تولید بزاق از خشکی دهان جلوگیری می کند.
2. معده و گوارش

نعناع به دلیل خاصیت ضداسپاسم و با افزایش جریان مایعات گوارشی سوزش سر دل را تسکین می دهد. عطر نعناع غدد بزاق دهان و غددی که آنزیم های گوارشی را ترشح می کنند فعال کرده و هضم را بهبود می بخشد، سوءهاضمه و رودل را درمان می کند، گرفتگی عضلانی معده را کاهش داده و به علت اثر بیهوشی خفیف درد معده را تسکین می دهد.

به همین دلیل در بسیاری از کشورها افراد قبل از مصرف غذای اصلی مقداری نعناع می خورند تا هضم غذا بهتر صورت گیرد.

هشدار: مصرف بیش از حد نعناع ممکن است علائم سوزش سردل را افزایش دهد، مصرف بیش از 3 یا 4 فنجان چای نعناع در طول روز توصیه نمی شود. هرگز روغن نعناع مصرف نکنید.
4. تهوع

نعناع به شکل کپسول یا دمنوش و چای برای درمان تهوع مفید است. از نعناع به عنوان داروی خانگی ضد تهوع دردوران قاعدگی یا بعد از عمل جراحی استفاده می شود.
5. تب بر

از خواص دارویی نعناع می توان به درمان تب در سرماخوردگی و خنک کردن بدن اشاره کرد. نعناع دمای داخلی بدن را کاهش داده و تب را بهبود می بخشد.
6.  دندان

جویدن برگ نعناع با باکتری های مضر در دهان، دندان ها و زبان مبارزه کرده و بهداشت دهان و دندان را تضمین می کند به همین دلیل از مواد اصلی در خمیردندان ها، دهانشویه ها و سایر محصولات بهداشتی دهان و دندان است.
7. ضد سرطان

ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در برگ نعناع با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از بروز انواع بیماری از جمله سرطان پیشگیری می کند.
8. چشم و بینایی

برگ نعناع منبع غنی ویتامین A و بتاکاروتن است که برای حفظ سلامت چشم و بینایی مفید می باشد. کسانی که مشکوک به ابتلا به اختلالاتی مانند نزدیک بینی هستند ویتامین A که در مواد غذایی همچون نعناع و هویج یافت می شود مصرف کنند.
9. استرس و اضطراب

نعناع اثر آرام بخشی داشته و از عطر و طعم آن برای کاهش استرس استفاده می شود.
10. سیستم ایمنی بدن

برگ نعنا حاوی ویتامین C فراوان است که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت می گذارد و از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری می کند.
11. گلو درد و سرفه

مصرف نعناع برای درمان گلودرد و خارش گلو مفید است. عطر و بوی قوی این گیاه در درمان اختلالات تنفسی ناشی از آسم و سرماخوردگی تاثیر مثبت داشته و سرفه مزمن را بهبود می بخشد.
12. گرفتگی بینی

گیاه نعناع حاوی منتول است، ترکیب خاصی که معمولا در داروهای تجاری برای آنفلوآنزا استفاده می شود. رایحه منتول به دلیل خواص ضدالتهابی برای باز کردن دستگاه تنفسی و بینی موثر است.

خواص ضدباکتری برگ نعناع نیز به درمان عفونت های باکتریایی کمک کرده و برونشیت را تسکین می دهد.
13. افسردگی و خستگی

عطر نعناع باعث انرژی زایی در بدن شده و عملکرد مغز را بهبود می بخشد. اگر بیشتر اوقات احساس کسلی، خستگی یا افسردگی می کنید می توانید از نعناع به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنید، چند قطره روغن نعناع را هنگام خواب کنار بالش بگذارید یا به صورت بخار در هوا پراکنده کنید.
14. کاهش وزن

مصرف نعناع باعث تحریک و افزایش چربی سوزی در بدن شده و به کاهش وزن و درمان چاقی کمک می کند..
15. نیش حشرات

خاصیت ضد التهابی و ضد خارش برگ نعناع برای درمان و تسکین نیش حشرات مانند پشه و زنبور و کاهش تورم مفید است.
16. حافظه

مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم آدامس نعناع استفاده می کنند نسبت به سایرین حافظه و هوشیاری روانی بهتری دارند. مصرف نعناع از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.
17. سردرد

مصرف نعناع تازه و خرد شده برای درمان سردرد معجزه می کند. برای درمان سریع سردرد ضمادی از نعناع یا روغن نعناع تهیه کرده و روی پیشانی و بینی قرار دهید.

خاصیت خنک کنندگی و ضدالتهابی نعناع باعث کاهش دمای بدن می شود که از عوامل موثر در تسکین سردرد و میگرن است.


 

نعناع گیاهی با صدها خاصیت دارویی قابل ملاحظه است که در کشورهای گوناگون مانند هند، خاورمیانه واروپا طرفداران زیادی دارد. نعناع تازه و خشک که احساس خنکی ایجاد می کند در دستور غذایی کشورهای زیادی مورد مصرف قرار می گیرد. در این مطلب از سایت «ehow» به خواص این گیاه اشاره خواهیم کرد.

 

 

? برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و ... محسوب می شود.

 

 

? سیستم گوارشی را تسکین می دهد و در رفع گاز معده کمک می کند.

 

 

? برگ این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد. ? روغن طبیعی نعناع نیز خاصیت ضدعفونت، ضدالتهابی و ضدویروسی دارد.

 


? ساقه و روغن طبیعی به دست آمده از درخت نعناع، درمان موثری برای سرطان های پوست، کبد، ریه و لوزالمعده است.

 

 

? برگ نعناع با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی اضافه بدن را می سوزاند.

 

 

? روغن طبیعی نعناع، علایم معده درد، گرفتگی عضلانی و سندروم روده تحریک پذیر را تسکین می دهد و در نتیجه عضلات نرم و شل می شوند.

 

 

? اسید رزمارینیک (Rosmarinic acid) موجود در این گیاه علایم گرفتگی بینی را تسکین می دهد و باعث باز شدن مجاری تنفسی می شود. برگ درخت نعناع عارضه های آسم و آلرژی را برطرف می کند.

 

 

? این گیاه که منبع عالی بتاکاروتین است، قدرت دید را بهبود می دهد، با آکنه مقابله می کند و به پوست نرمی و طراوت می بخشد.

 

 

? برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیش گیری از بروز بیماری لثه ای به کار برده می شود.

 

 

? چای نعناع از تهوع صبحگاهی در دوران بارداری پیش گیری می کند.

 

 

? برگ این گیاه به میزان چشمگیری پرمویی در بعضی از قسمت های بدن را که در زنان به علت نبود توازن هورمونی شایع است، درمان می کند.

 

 

? ویتامین C و بتاکاروتین موجود در آن، مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال های آزاد را از بین می برد، استحکام غشایی سلولی را حفظ می کند و در نتیجه خطر بیماری های قلبی و سرطان و ... را کاهش می دهد.

 

 

? کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و روی موجود در نعناع نقش مهمی در حفظ فعالیت های سوخت و ساز بدن دارد.

 

 

? فیبر غذایی موجود در آن، احساس سیری و سلامتی روده ای ایجاد می کند و یبوست و بواسیر را تسکین می دهد.

 

 

? چای نعناع علاوه بر انرژی زا بودن، حرارت اضافه بدن را خارج کرده و سرماخوردگی و سرفه فصلی را نیز درمان می کند.

 

 

? سکسکه و گوش درد را برطرف می کند.

 

 

? خمیر نعناع تهیه شده با آب و برگ نعناع، برای درمان مسمومیت غذایی کاربرد دارد. ? برگ های له شده آن برای سفید کردن دندان موثر است.

 

 

? بخور روغن نعناع آرامش بخش است.

 

منبع: روزنامه خراسان